Slaap is de belangrijkste prioriteit van een sporter

Pons Jan Vermeer: "Slaap is de belangrijkste prioriteit van een sporter!"

Met maar liefst 55 deelnemers vond op 9 februari de online bijscholing “Professioneel slapen” plaats door slaapgoeroe Pons Jan Vermeer.

Pons Jan maakte van begin af aan duidelijk dat het belang van slapen vrij vaak wordt onderschat. Iedereen weet dat je niet beter wordt van trainen, maar juist van het herstel daarna. En slapen is volgens Pons Jan de belangrijkste factor in dat herstel. Oftewel, zo gaf hij aan: “Slaap is de belangrijkste prioriteit van een sporter!”.

De kwaliteit van je slaap heeft effect op zowel je IQ (mentaal/cognitief), EQ (sociaal/emotioneel) als FQ (fysiek/energetisch). Je bent dan ook zo sterk als je zwakste batterij. Goed slapen zorgt ervoor dat die drie batterijen vol zijn.

Door het schetsen van de slaaparchitectuur liet hij zien wat er nou eigenlijk gebeurt tijdens je slaap. Hoe zitten de slaapfasen in elkaar, wat doen groeihormonen in welke fase van je slaap?

En tot slot gaf hij een aantal adviezen mee om de kwaliteit van slaap te bevorderen. Niet alleen voor onze sporters maar ook voor ons als trainers zelf.

Met als belangrijke tip om je dag eerst af te sluiten voordat je gaat slapen, zodat je niet gaat liggen malen in je bed. “Als je voelt, kun je niet denken. En als je denkt, kun je niet voelen”, zo besloot hij de webinar.

Een zeer interessante avond, met veel weetjes en tips om onze slaap te verbeteren en dus het herstel te bevorderen!

De presentatie en de filmopname van de webinar vind je in de kennisbank van de ledensite.

Delen

Meer

Informatie Schaatstrainerscongres

Zaterdag 18 juni vindt het 10e Schaatstrainerscongres plaats. Alle ingeschreven deelnemers die betaald hebben, hebben inmiddels een mail ontvangen met daarin de belangrijkste informatie. Die vind

Voor leden

In onze speciale ledensite vind je o.a. de Kennisbank
en kun je je aanmelden voor bijscholingen.

Lid worden

Wil je lid worden van de NSTV?
Vul dan direct het online inschrijfformulier in.