Op dinsdagavond 9 januari organiseerden we voor de tweede keer de workshop “Motorisch leren in de schaatssport”, dit keer in Utrecht. De workshop werd gegeven door Ed Janssen, fysiotherapeut en docent en coördinator bij stichting ITON (Instituut voor Toegepaste Neurowetenschappen).
Ed legde tijdens deze leerzame avond de verschillende principes uit van het motorisch leren, zoals het belang van differentieel leren. Dit is het principe van variëren op bepaalde vlakken; de omgeving, de taak, de uitvoering of variëren in het materieel. Bij de omgeving kan gedacht worden aan skeeleren in de polder in plaats van op de skeelerbaan. Ed gaf aan dat variatie voor betere prestaties op de lange termijn zorgt.
Verder besprak Ed het wel bekende principe van impliciet versus expliciet leren. Veel onderzoek laat zien dat het aanleren op een onbewuste manier (impliciet) betere resultaten geeft t.o.v. bewuster (expliciet) leren.
Tijdens de avond kwamen er verschillende vragen en praktijkvoorbeelden van de aanwezige trainers. Verschillende trainers hadden vooraf een casus en/of filmpje doorgestuurd.
Ed eindigde de leerzame avond met wat belangrijke tips voor de aanwezige trainers.